Beskrivning av Amigo 23:an Lova

Skrov

Skrovet är vitt med en vinröd rand. Botten är epoxibehandlat 1996 med West Epoxi, sex lager. Grundmålad med International tvåkomponent epoxigrund, tre lager. Bottenfärg: Hempel Yacht Classic, kulör: svart. Två lager målas varje år.

 

Mast

Masten har en vindex monterad i toppen och en VHF-antenn monterad på en aluminiumkonsol på styrbord sida av masten. Antennen slutar precis under vindexen. Det finns en topplanterna monterad på masten på ca 2 meters höjd från däck.

 

Stående rigg

Furlex rullprofil 100, inköpt 2000.

Toppvanten monterade i aktre röstjärnen för att ge rätt krum och maximal stadga. Det är det rätta enligt Seldén men en del Amigo 23-ägare monterar tvärtom, har jag sett. Om detta är av okunskap eller om det ger andra fördelar känner jag inte till.

Akkterstaget går att sträcka med hjälp av en sexskuren talja över en hanfot, vilket ger en utväxling på knappt 1:12.

 

Löpande rigg

Allt är neddraget till sittbrunnen. På babord sida, från vänster, har vi rullsystemet, dirken och storfallet. På styrbord sida har vi kicktaljan, uthalet, cunningham, snabbrev för förliket, snabbrev för akterliket. På varje sida sitter en 6″ vinsch. Den på babord sida är av okänt märke, på styrbord sitter en Lewmar. Bakom vinscharna sitter tre Avlastare på barbord sida och sex på styrbord (varav fyra används). Avlastare och vinschar är fastsatta med genomgående bult. På insidan, i rufftaket, sitter förstärkningar av 12 mm mahognyplywood.

Fockfallet finns dock kvar vid masten eftersom det sällan används. Originalvinschen på mastens babordsida sitter också kvar för fockfallet och som reserv.

 

Segel

Alla segel är i Dacron. Storseglet har två genomgående lattor och ett rev. Inköpt 2001. Rullgenuan har triradial skärning och köptes in 2000.

Stormfocken är knappt använd och är på ca 5 kvm.

Storsegel och rullgenua är tillverkade av Albatross segelmakeri.

Stormfocken är från en Maxi 777.

 

Motor

Motorn är en utombordare, en Yamaha på 9,9 hk. Det är en fyrtaktare med elstart och laddning. Teleflex enspaksreglage för manövrering i sittbrunnens aktre del.

Marschfarten är 4,5-5 knop. Då är bensinförbrukningen ca 2 liter per timme. Toppfart ca 5,3 knop för motor.

 

Instrumentering

Silva kompass 100 med devieringsmagneter, skottmonterad på babord sida.

Silva lod och logg på separata instrument.

Äldre (1995) bärbar GPS-mottagare som kan sättas i en strömförsedd hållare både i ruffen och under sprayhooden.

VHF fast monterad i rufftaket på styrbord sida vid ruffnedgången. Det ger åtkomlighet både från ruffen och sittbrunnen. Samtidigt sitter den väl skyddad för väder och vind. Anropssignal: 7 SY 3843.

Handhållen vindmätare “Windy”.

 

Toalett

Det finns två toaletter ombord; en blå spann och en likaledes blå potta för den minsta. Porta Pottin åkte snabbt ut. Det finns ingen bra placering för den. Den luktar. Antingen skit eller sanervätska. Den blir snabbt full och är tråkig att tömma.

 

Värmesystem

Värmen kommer bäst från bra sommarväder. För ruggiga dagar, eller off season, finns en Wallas 1800. En fotogenvärmare med två effektlägen. På full effekt och stängda luckor ökar den temperaturen ca 15 grader. Om det finns tillgång till landström används istället en relativt tystgående elektrisk kupévärmare med termostat och två effektlägen (1200 och 2000 W). Med högsta effekt har jag fått upp +20 grader i ruffen vid en utomhustemperatur på –20 grader. Då går det fint att sova över även vid så bistra utomhustemperaturer.

 

Ankardon

En 7,5 kg Brucekopia med 5 m kortlänkad 8 mm kätting är huvudankare. I reserv finns en 10 kg ihopfällbar dragg. Till huvudankarets kätting är en 14 mm, 3-slagen, 35 m lång lina fastschaklad. Slutet på linan är fastknopad i båten. Det finns ytterliggare 35 m att förlänga med eller för användning till reservankaret. Båda ankardonen förvaras i styrbord stuvfack i sittbrunnen.

 

Förtöjning

Många 12-14 mm linor i olika längder mellan 5-10 m,. En på 15 m och en på 35 m som också tjänstgör som extra ankarlina. Bergskilar i tre olika utföranden. Fyra avlånga fendrar och två kulfendrar

 

Säkerhet

Mantåg, träpluggar, reservdunk (10 l), verktygslåda, reservdelar, VHF, mobil, länspump, spann, livsele och flytvästar.

 

Brandsäkerhet

Två 2 kg pulversläckare finns ombord, en i babords stuvfack i sittbrunnen och en under nedgångstrappsteget, nära spisen. Mellan babords salongsrutor hänger en liten plastbehållare med en ihopvikt brandfilt för att kunna kväva mindre bränder. Fördelen är att man slipper sanera båten från brandsläckarens pulver.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *